سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دوستِ شریران، همچون مسافر دریاست که اگر از غرق شدن هم ایمن ماند، از ترسْ ایمن نیست . [امام علی علیه السلام]
لوگوی وبلاگ
 

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :1
بازدید دیروز :3
کل بازدید :566066
تعداد کل یاداشته ها : 21
103/1/30
7:45 ع

دانشمندان اسپانیایی موفق به کشف نخستین دوقلوهای ماقبل تاریخ شدند.

 

محققان دانشگاه خودمختار بارسلونا بقایای نخستین دوقلو‌های ماقبل تاریخ را در منطقه باستان‌شناسی اولردولا در بارسلونا کشف کردند.

این استخوان‌ها به فاصله زمانی بین اواسط قرن چهارم و آغاز قرن دوم قبل از میلاد بازمی‌گردد و به دو دختر دوقلوی بین 38 تا 40 هفته دوران بارداری تعلق دارد که همزمان در یک گور دفن شده‌اند. پاهای این دوقلوها به هم چسبیده است.

مطابق یافته‌های حاصل از این مطالعه، هیچ یک از این بقایای استخوانی مدرک پاتولوژیکی دال بر عامل مرگ این دو را در اختیار نمی‌گذارند اما ممکن است بر اثر بارداری و یا تولد دشوار جان باخته باشند. فقدان بهداشت کافی در دوران ماقبل تاریخ می توانسته به مرگ و میر مادر و نوزادان منجر شده باشد.

به منظور مطالعه این استخوان‌ها، دانشمندان از روش‌های انسان‌شناسی پزشکی قانونی بهره بردند و نخست سن و جنس دوقلوها را تعیین کردند. به متخصصی که بر روی این استخوان‌ها تحقیق می‌کرد، در رابطه با دوقلو بودن این بقایا و یا دفن‌شدنشان در کنار یکدیگر اطلاعاتی داده نشد.

سن این دوقلوها با استفاده از جرم دندان‌ها، درازای استخوان‌ها و وضعیت تحجر آن‌ها تخمین زده شد. به علاوه، متخصصان از عکس‌های مکان کشف به منظور بررسی این موضوع که آیا آن‌‌ها به طور همزمان دفن شده‌اند یا نه، استفاده کردند.

«ایولالیا سوبیرا» محقق دانشگاه خودمختار بارسلونا و یکی از نویسندگان ارشد این تحقیق می‌گوید: متخصصان همچنین تحلیل دی ان ای را انجام دادند اما به دست‌ آوردن داده مبتنی بر دی ان ای با مطالعه یکی از این دو امکان‌پذیر نبود.

وی ادامه می‌دهد: این نخستین نمونه مستند درباره دوقلوهای ماقبل تاریخ کشف شده در جزیره ایبری است. همواره در خصوص وجود دوقلوهای احتمالی سخن‌های فراوانی به میان آمده اما هرگز اطلاعات کافی در این زمینه برای تعیین این موضوع که آیا یافته‌ها به همان لحظه زمانی تعلق داشته‌اند یا نه، موجود نبوده است. همچنین هیچ نوع داده‌ای مبنی بر سطح همسان چینه‌شناسی با چنین دقتی که در این مورد مشاهده می‌شود، در اختیار نبوده است.

این کشف اطلاعات جدیدی در خصوص موارد متعدد دفن نوزادان طی دوران ایبری که در آن نوزادان پری‌ناتال در قبرستان‌ها دفن نمی‌شدند، در اختیار دانشمندان قرار می‌دهد.

سوبیرا معتقد است: همواره تصور بر این بوده که طی دوران ایبری نوزادان تازه متولد شده در گورستان‌ها دفن نمی‌شده‌اند. در این مورد آن‌ها در منطقه‌ای متعلق به محل کار پیدا شدند.

یافتن نوزادان تازه متولد شده دفن شده در منطقه‌ ای کاری نشان‌دهنده این واقعیت است که در این مکان مادران مشغول به کار بوده‌اند.

شناسایی این نوع خاکسپاری در مطالعات آتی در خصوص تاثیر اجتماعی فرهنگی تولد دوقلوها بر جمعیت‌های قبل و به سوی تاریخ و همچنین رفتار و طول عمر آن‌ها کمک شایان توجهی می‌کند.